PUISI MODEN
MENURUT Za’aba, puisi adalah karangan berangkap. Katanya, puisi tidak memakai perenggan seperti prosa. Rangkap puisi lama (puisi konvensional) terdiri daripada baris tetap dan seimbang. Manakala puisi moden (sajak) ternyata sudah melanggar ciri konvensional seperti mana yang terdapat pada pantun ataupun syair.
Sajak zaman awal masih mengekalkan sebahagian besar ciri puisi yang konvensional itu tetapi lama kelamaan sajak menjadi semakin bebas sehingga akhirnya lahir apa yang dinamakan sajak eksperimen (merujuk kepada sajak-sajak 3V (yang dipelopori oleh A. Ghafar Ibrahim), sajak suku kata, dan sajak konkrit). Walaupun sajak eksperimen sukar mendapat tempat di media massa, kemunculannya tetap mewarnai peta puisi tanah air.
Melankolik:sedih/sayu/hiba/murung/dukacita/kesal/kecewa/hampa dll.
Romantis:cinta/kasih/sayang/mesra/tenang/gembira/bangga/
kepuasan/damai
Patriotisma: semangat cintakan tanah air/negara/bangsa/menentang penjajah/pengganas/pengkhianat bangsa
Sinisma: menyindir/mengena/mengejek/memperli
Protes: penentangan/penolakan/pemberontakan/tidak bersetuju .
Sajak zaman awal masih mengekalkan sebahagian besar ciri puisi yang konvensional itu tetapi lama kelamaan sajak menjadi semakin bebas sehingga akhirnya lahir apa yang dinamakan sajak eksperimen (merujuk kepada sajak-sajak 3V (yang dipelopori oleh A. Ghafar Ibrahim), sajak suku kata, dan sajak konkrit). Walaupun sajak eksperimen sukar mendapat tempat di media massa, kemunculannya tetap mewarnai peta puisi tanah air.
Melankolik:sedih/sayu/hiba/murung/dukacita/kesal/kecewa/hampa dll.
Romantis:cinta/kasih/sayang/mesra/tenang/gembira/bangga/
kepuasan/damai
Patriotisma: semangat cintakan tanah air/negara/bangsa/menentang penjajah/pengganas/pengkhianat bangsa
Sinisma: menyindir/mengena/mengejek/memperli
Protes: penentangan/penolakan/pemberontakan/tidak bersetuju .
Gaya bahasa dalam sajak moden.
GAYA BAHASA | PERSONIFIKASI (PERORANGAN) |
PENERANGAN | Menggunakan kiasan untuk memberi sifat manusia sama ada dari segi perasaan, perwatakan mahu pun tindak tanduk kepada objek mati @ binatang @ idea@ hal-hal yang ebih abstrak |
CONTOH | - Malam hiba - Sayup-sayup undan tua berlagu - Hiba - ikan bercumbu-cumbuan |
KESAN | - Memberi gambaran maksud/ makna yang lebih jelas. |
GAYA BAHASA | SIMILE/KIASAN |
PENERANGAN | Bahasa perbandingan @ kiasan secara terus yang membandingkan sesuatu objek /suasana/konsep / dengan yang lain dihubungkan dengan kata-kata bak, seperti, bagai, macam, laksana, umpama & ibarat. |
CONTOH | - Bagai burung-burung aku pun terbang. - Ratusan insan-Mu bagai semut-semut |
KESAN | - Memberi gambaran maksud /makna yang lebih jelas. - Memberi kesan imaginasi yang lebih jelas. |
GAYA BAHASA | METAFORA |
PENERANGAN | Satu bentuk kiasan@ analogi secara tidak langsung yang melambangkan sesuatu yang lain bagi menyarankan antara keduanya terdapat persamaan. Gabungan antara konkrit dan abstrak. |
CONTOH | - menara kasih - -bunga mimpi - -mengait dunia - -tebing cinta - menuai hampa |
KESAN | - Memberi gambaran maksud/ makna yang lebih jelas. - Memberi kesan imaginasi yang lebih jelas. |
GAYA BAHASA | ANAFORA |
PENERANGAN | Perulangan kata di awal baris yang berturutan. |
CONTOH | - Resah menggeliat ke tanah - Resah menggeliat ke rimba - Resah mengeliat ke tulang bangsa |
KESAN | - Memberi kesan penegasan maksud |
GAYA BAHASA | EPIFORA |
PENERANGAN | Pengulangan kata di akhir baris yang berturutan. |
CONTOH | - Menggoda hati tergugah - Mengusik hati tergugah |
KESAN | - Memberi kesan penegasan maksud |
GAYA BAHASA | IRONI (SINDIRAN HALUS) |
PENERANGAN | Bermakna menyebut @ mengucapkan sesuatu yang berlainan dengan realiti yang sebenarnya. Ia bermaksud sindran, cemuhan @ ejekan. Pernyataan yang bermakna lain daripada yang dituturkan. Menggunakan kata-kata yang lembut kesannya lebih tajam menghiris. |
CONTOH | - Makna makmur di tengah lapar - Makna mewah di tengah gundah - Makna harmoni di tengah inflasi |
KESAN | - Memberi gambaran maksud/ - makna yang lebih jelas. - Memberi kesan imaginasi yang - lebih jelas. |
GAYA BAHASA | PARADOKS |
PENERANGAN | Suatu pernyataan yang sekali imbas kelihatan bertentangan @ salah menurut pendapat umum @ kelihatan agak aneh bunyinya tetapi didapati munasabah dan dapat diterima sebagai benar. |
CONTOH | - buruk dalam cantik - sepi namun sentosa - senyum dalam tangisan - benci tapi rindu |
KESAN | - Memberi gambaran maksud/ - makna yang lebih jelas. - Memberi kesan imaginasi yang - lebih jelas. |
GAYA BAHASA | PERLAMBANGAN |
PENERANGAN | Penggunaan kata yang bukan daripada maksud asalnya tetapi membawa maksud lain. Lambang adalah benda @ peristiwa konkrit yang menyarankan sesuatu yang lain. |
CONTOH | - selendang sutera - benang putih - benang hitam |
KESAN | - Memberi gambaran maksud/ - makna yang lebih jelas. - Memberi kesan imaginasi yang - lebih jelas. |
GAYA BAHASA | PERBANDINGAN |
PENERANGAN | Sejenis pemakaian bahasa kiasan.Menghubungkan sesuatu yang abstrak kepada sesuatu yang konkrit |
CONTOH | - kehidupan itu adalah seumpama lautan. - mimpi itu adalah keajaiban anugerah - kau adalah madu |
KESAN | - Memberi gambaran maksud/ - makna yang lebih jelas. - Memberi kesan imaginasi yang - lebih jelas. |
GAYA BAHASA | HIPERBOLA |
PENERANGAN | Pernyataan yang berlebih-lebihan.Membesarkan @ melebihkan makna sesuatu perkara. |
CONTOH | - segenggam rindu jadi selaut duka - bulan berdarah - laut dura |
KESAN | - Menekankan suatu pandangan atau - Idea. |
GAYA BAHASA | ALUSI |
PENERANGAN | Gaya bahasa perbandingan yang merujuk kepada peristwa, tokoh @ karya sastera yang terkenal. |
CONTOH | - jutawan DEB - AW,NW,TM atau FEER |
KESAN | - Menekankan suatu pandangan atau - Idea. |
GAYA BAHASA | PERULANGAN |
PENERANGAN | Kata/Diksi/Frasa/Ungkapan/Rangkai kata/Baris yang diulang . |
CONTOH | - Perulangan Baris - Pada Setiap Kali Kau Tiba Ogos - Perulangan Kata Di Tengah Baris - Menggoda hati tergugah - Mengusik hati tergugah |
KESAN | - Memberi kesan penegasan maksud |
GAYA BAHASA | INVERSI |
PENERANGAN | Ayat pasif @ pembalikan sesuatu kata dalam kalimat. |
CONTOH | - Gelisah hidupku sepatutnya Hiduku Gelisah - Jauh masih sepatutnya masih jauh |
KESAN | - Menekankan suatu pandangan atau - Idea. |
GAYA BAHASA | CITRA |
PENERANGAN | Penulis menggambarkan sesuatu keadaan @ situasi . Menonjolkan gambaran daripada perspektif seseorang. |
CONTOH | - satu kiblat menggambarkan satu arah, rasa bersatu. |
KESAN | - Menekankan suatu pandangan atau - Idea. |
GAYA BAHASA | ASONANSI |
PENERANGAN | Pengulangan bunyi vokal dalam baris |
CONTOH | - Melapangkan ruang buat kata hikmah |
KESAN | - Memberi kesan keindahan/kelembutan/ kemerduan bunyi apabila dideklamasikan. |
GAYA BAHASA | AlLITERASI |
PENERANGAN | Pengulangan bunyi konsonan dalam baris |
CONTOH | - Seribu dua ribu tak bermakna gugur tak bertanda |
KESAN | - Memberi kesan keindahan// kemerduan bunyi apabila dideklamasikan. |
GAYA BAHASA | ONOMATOPIA |
PENERANGAN | Bunyi yang dihasilkan melalui benda hidup @ alam semulajadi |
CONTOH | - bunyi angin - bunyi ombak |
KESAN | - Memberi kesan imaginasi yang - lebih jelas. |
GAYA BAHASA | RIMA |
PENERANGAN | Persamaan bunyi suku kata pada tempat yang bertentangan antara dua baris @ lebih. |
CONTOH | - yang cukup sulit dan berbelit |
KESAN | - Memberi kesan keindahan// kemerduan bunyi apabila dideklamasikan. |
GAYA BAHASA | RITMA/IRAMA |
PENERANGAN | Berkait rapat dengan intonasi dan ucapan. Keadaan pergerakan suara yang ada tinggi rendahnya, keras lembutnya dan panjangnya. Teratai Dalam kebun di tanah airku, Tumbuh sekuntum bunga teratai, Tersembunyi kembang indah permai, Tidak terlihat orang yang lalu. Akarnya tumbuh di hati dunia, Daun bersemi Laksmi mengarang, Biarpun ia diabaikan orang, Seroja kembang gemilang mulia. Biarpun engkau tidak dilihat, Biarpun engkau tidak diminat, Engkaupun turut menjaga zaman. |
0 comments:
Post a Comment